Chat with us, powered by LiveChat

De nieuwe Facebook tijdlijn: zo houd jij je pagina relevant

Twee weken geleden kondigde Mark Zuckerberg ‘grote’ veranderingen op onze Facebook tijdlijnen aan. Dat heb je vast al gelezen. Wat gaat er ook alweer precies veranderen? Het algoritme van Facebook geeft voorrang aan posts die ‘betekenisvolle interacties’ tussen gebruikers stimuleren. Dit betekent dat Facebook teruggaat naar haar oorsprong: nadruk op posts van vrienden en familie en onderlinge gesprekken. De verandering leidt tot minder ruimte in de tijdlijn voor bedrijven en uitgevers.

“We will prioritize posts that spark conversations and meaningful interactions between people.” – Facebook


Wat is een betekenisvolle interactie?

Een betekenisvolle interactie is een interactie die een gesprek tussen gebruikers uitlokt. Onder deze interacties verstaat Facebook shares, reacties en likes. Comments en shares zijn waardevoller dan likes en de andere Facebook reactions (love, angry etc). Posts van vrienden wegen zwaarder dan content van merken/bedrijven.

Wat te doen voor meer betekenisvolle interactie?

1. Zet ads in
Zet je Facebook advertenties als darkposts (niet op de tijdlijn) in? Geen zorgen: de veranderingen hebben geen invloed op ads, omdat deze al relevant zijn voor de doelgroep waarop geadverteerd wordt. Ads blijven dus gesponsord voorbij komen in de tijdlijn van jouw doelgroep.

2. Creëer engaging content
Kies bij de creatie van je content voor onderwerpen die je doelgroep raakt of waar zij een duidelijke mening over hebben. Het gaat niet alleen om het onderwerp, maar vooral om de manier waarop je die aansnijdt. Een duidelijk standpunt kiezen lokt interactie uit.

Prikkel je doelgroep, ga op zoek naar zaken waar zij ’s nachts van wakker ligt. Door deze vraag te stellen – en in je content te beantwoorden – kun je de consument echt verder helpen. Kijk wel uit dat je niet in de ‘engagement-bait’-val trapt. Facebook wil niet dat je mensen direct oproept om je pagina te liken of om elkaar te taggen onder je post.

3. Activeer je community
Veel merken beperken hun communitymanagement tot het reageren op vragen of klachten van fans. Reageer niet alleen op berichten waarin een vraag gesteld wordt, maar herken waar jij de discussie tussen gebruikers op gang kunt brengen. Hoe meer gesprekken jij voert, hoe meer social je als merk bent, hoe meer Facebook dat beloont.

Een voorbeeld van betekenisvolle interactie die je als pagina kunt ‘uitbuiten’? Proactief reageren op een comment onder een post, een reactie beantwoorden met een nieuwe vraag of stelling. Zo ga je in de ogen van Facebook een betekenisvolle interactie aan. Wanneer meerdere gebruikers op elkaars comments reageren onder een video of artikel van jouw pagina moet je er als de kippen bijzijn.

Door in je content creatie en in je community management alert te zijn word jij de discussieleider: je brengt het gesprek op gang, je doelgroep reageert en deelt dat met hun omgeving. Hoe meer meningen jouw content oproept, hoe meer interactie gebruikers onder jouw content aangaan. En dat wordt beloond met bereik.

Interessant? Delen!