Schiphol

Arrow down

Schiphol Airport is de derde luchthaven van Europa. In 2016 reisden 63,6 miljoen passagiers van en naar Schiphol.

Uitdaging & aanpak


Schiphol wil uitgroeien tot de voorkeursluchthaven van Europa. Online zichtbaarheid is daarbij een belangrijk speerpunt. Grootste uitdaging? De sterk uiteenlopende doelstellingen en doelgroepen van de verschillende divisies van Schiphol in kaart brengen, bij elkaar brengen en aanscherpen. In oktober 2015 worden wij ingeschakeld om hier een overkoepelende strategie voor op te stellen.  Daarnaast geven we de maandelijkse rapportages en analyses een make-over en helpen we Schiphol met creatieve campagnes en online content.

Er worden interviews afgenomen met medewerkers én bezoekers van Schiphol. Door interne strategische sessies met alle divisies, kwalitatief- kwantitatief en bureauonderzoek ontstaat een duidelijk beeld van waar Schiphol staat. Aan de hand van deze resultaten wordt een visie en missie voor online marketing opgesteld. Dit leidt tot concrete marketingdoelstellingen en vormt het framework voor het online marketingplan. Een plan met doelstellingen, targets en afspraken die voor alle divisies gelden.

Resultaat


Samen met Schiphol hebben we een overkoepelende strategie geschreven. Deze geeft alle divisies focus en houvast. We hebben verschillende handvatten ontwikkeld – zoals beslisbomen en een Schiphol benchmark – die de divisies sturing geeft bij het beoordelen van (online) campagnes en content.

We bewaken samen de strategie en uitvoering van de online marketingplannen. Door maandelijkse rapportages en meetings blijven we scherp op de resultaten. Zo wordt de content regelmatig vernieuwd.

The team

Madelin Hiddingh
Strateeg & Creative

De langstzittende Timm-er, houdt van vlees en voetbal.

Claudia Bertijn
Projectmanager & Content Creator

Staat bekend om haar resting bitch face. Gelukkig heeft ze het altijd druk!

Patricia Snel
Creative & Design

Grachtengordeldier met linkse hobby's. Verslaafd aan glitters.

Wat denkt Schiphol zelf?


“Dit plan helpt ons aan de verschillende afdelingen duidelijk te maken dat de gekozen structuur bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen en geeft houvast om op koers te blijven. Alle afdelingen onderstrepen het belang van een eenduidige structuur en aanpak.

De social doelstellingen zijn nu voor alle betrokkenen duidelijker en overzichtelijker. Nu hoeven we alleen maar te bewaken dat dit framework overeind blijft en –waar mogelijk – geoptimaliseerd wordt.” ­

– Martje van de Kamp, Senior Online Advisor Schiphol Group

Other work

AEG 360° campagne AEG is een van de wereldleiders op het gebied van huishoudelijke apparatuur voor persoonlijk gebruik.
Comparex Online strategie COMPAREX Nederland B.V. is een onafhankelijke, internationaal georiënteerde softwarespecialist.
DeOnlineDrogist.nl Full service social DeOnlineDrogist.nl is de grootste online drogisterij van Nederland.