Chat with us, powered by LiveChat

Fake of fact?

Arrow down

Nep, echt of net echt? Facebook deelt 10 tips om gebruikers te helpen nepnieuws te herkennen. Bijna alle Nederlandse Facebook gebruikers krijgen deze advertentie deze week in hun tijdlijn. De posts die wij voor onze klanten creëren bevatten nooit nepnieuws. We delen 5 signalen die erop wijzen dat onze content betrouwbaar is.



#1: kop komt overeen met landingspage

Facebook waarschuwt: wees sceptisch over koppen. Nepnieuwsverslagen hebben vaak pakkende koppen vol hoofdletters en uitroeptekens. Onze contentmarketeers ontkomen natuurlijk niet aan het gebruik van pakkende koppen, want dat het werkt is bewezen. Wél zorgen we dat onze koppen altijd overeenkomen met wat er op de landingspagina te vinden is.


#2: professionele about-pagina

Als het verslag afkomstig is van een onbekende organisatie, kun je op de pagina het gedeelte ‘info’ of ‘about’ lezen voor meer informatie. Facebook tipt om altijd de bron te controleren. Wij nemen bij elk (nieuw) project de info van de  ‘about’ op alle kanalen onder handen. Deze ziet er professioneel uit en sluit aan bij de identiteit en ‘look & feel’ van het merk.


#3: strakke lay-out zonder spelfouten

“Veel nepnieuwssites bevatten spelfouten of amateuristische lay-outs. Let op deze signalen”, schrijft Facebook. Hier kunnen we natuurlijk kort over zijn… Spelfouten halen onze Copywriters eruit. Amateuristische lay-outs? Nee hoor, onze designers trekken alles strak!


#4: betrouwbaar beeldmateriaal

Nepnieuwsverslagen bevatten vaak gemanipuleerde afbeeldingen of video‘s. Soms is de foto authentiek maar uit zijn context gehaald. Je kunt met een zoekmachine zoeken naar de foto of afbeelding om te controleren waar deze vandaan komt, tipt Facebook. De foto’s die wij gebruiken zijn zelf geschoten, afkomstig van de klant of van een beeldbank.


#5: alleen doordachte humor

Soms zijn nepnieuwsverslagen moeilijk te onderscheiden van humor of satire. “Controleer of de bron bekend staat om parodieën en of de details en de toon van het verhaal suggereren dat het grappig bedoeld is”, licht Facebook toe. Nou… zolang wij niet voor De Speld werken zal dit niet voorkomen. Wij hebben klanten voor wie wij qua tone of voice graag grappig of gevat uit de hoek komen, maar dat doen we altijd doordacht.

Ook wijst Facebook erop dat sommige verslagen ‘opzettelijk nep’ zijn. Opzettelijk nep? Echt niet! Er is maar één dag in het jaar waarop wij namens onze klanten (sporadisch) opzettelijk nepnieuws delen. Maar op 1 april kunnen jij (en Facebook) dat vast wel door de vingers zien, toch?
­


Ook nepnieuws op social herkennen? Facebook heeft alle tips voor je op een rijtje gezet: bit.ly/TPnepnieuw

Interessant? Delen!