De coronacrisis raakt de economie hard. Bedrijven, klein en groot, zijn daarom continu op zoek zijn naar inventieve, goedkope, snelle en creatieve oplossingen om hun omzetdaling te compenseren. Facebook springt handig in op deze vraag door in korte tijd een hele rits features te introduceren om het midden- en kleinbedrijf te ondersteunen. Het bedrijf, waaronder ook Whatsapp en Instagram vallen, biedt met de features nieuwe mogelijkheden om het bereik en de omzet via online kanalen te vergroten.


Facebook e-commerce

Facebook is al enige tijd bezig met het opzetten en uitrollen van een e-commerce tak. Zo kon je al gebruik maken van Marketplace om je spullen te verkopen en was er de optie om een catalogus met producten aan te maken op je pagina. Deze feature is echter alleen beschikbaar voor bedrijven die al een webshop hebben. Balen dus als je dit nog niet hebt, want online is ineens het belangrijkste verkoopkanaal geworden. Facebook heeft haar e-commerce plannen daarom versneld uitgevoerd en lanceerde Facebook shops. Met deze tool kun je ook als MKB’er een webshop aanmaken, zodat je makkelijk, goedkoop en laagdrempelig kunt verkopen via Facebook, Whatsapp en Instagram.


Steun het MKB sticker

Een andere feature is de introductie van de ‘Steun het MKB’ sticker: in de sticker, die je toevoegt aan je Instagram Story, kun je jouw favo winkel of horecagelegenheid taggen, waardoor je ze extra zichtbaarheid geeft. Sympathiek, maar wat kun je daar als ondernemer mee? Roep je volgers op om de sticker te gebruiken in hun stories over jouw product of dienst om het gebruik te stimuleren.


Vraag om een donatie

Facebook geeft eveneens de mogelijkheid om een donatie te vragen aan jouw klanten en volgers, iets waar veel ondernemers waarschijnlijk niet direct om staan te springen. Geld vragen zonder daar iets voor terug te doen, voelt vaak niet prettig. Gelukkig zijn er genoeg opties om van het doneren een feestje te maken voor iedereen. Zo vroeg een manege niet om ‘platte’ donaties, maar gaven ze de optie om jouw lievelingspony te adopteren. Op die manier kon je - met een zelfgekozen bedrag - ondersteunen in de verzorging van jouw pony. Met een unieke twist wordt zo’n actie dan meteen veel persoonlijker en leuker, voor de ondernemer én de klant.


Heeft de coronacrisis invloed op jouw business en zoek je naar laagdrempelige, creatieve of innovatieve oplossingen om meer zichtbaarheid of omzet te genereren? Bel, mail of app ons!





DANZIGERKADE 2A / 1013AP / AMSTERDAM / +31 (0)20 308 03 90