What the hashtag!

Do’s and don’ts


In 2007 riep Twitter ze als eerste social media-platform in het leven: hashtags, bedoeld om de overmatige hoeveelheid input van twitteraars te categoriseren. Inmiddels is de hashtag zijn initiële gebruik overstegen, wordt ‘ie vaak ironisch gebruikt in allerhande gesprekken (denk: #yolo), zijn er sociale bewegingen naar vernoemd: #MeToo, #BringBackOurGirls, #BlackLivesMatter én heeft iedere dag in de week z’n eigen hashtag, met de all time favorite: #ThrowbackThursday. Heel tof dat het ‘hekje’ op je huistelefoon van vroeger ineens zo’n belangrijke functie heeft gekregen, maar wat doe jij ermee als merk?


Waarom zou je hashtags gebruiken?

De hashtag is zijn oorspronkelijke functie nog niet verloren: het categoriseren van informatie en gesprekken over hetzelfde onderwerp bundelen. Hashtags zijn zoek- en klikbaar, omdat je met het welbekende # automatisch een hyperlink maakt van een term. Een belangrijke reden om ze te gebruiken, is het vergroten van de zichtbaarheid van je account. Posts met hashtags genereren maar liefst 12,6% meer engagement dan posts zonder hashtags. Daarnaast zorgt het voor een natuurlijke flow naar jouw eigen content. Bij gebruik van een relevante hashtag, word je onderdeel van een groter gesprek en kom je onder de aandacht bij een doelgroep die is geïnteresseerd in hetzelfde onderwerp.


Heeft een ‘eigen hashtag’ zin?

Ja, maar… Grote merken verbinden hashtags vaak aan hun acties, ‘wedstrijden’ of grote evenementen. Zo heb je #ShareACoke van Coca-Cola, #LetsDoLunch van Domino’s en Always’ #LikeAgirl. Een brand hashtag zorgt voor exclusiviteit en herkenbaarheid van je merk. Overigens betekent dit niet automatisch positieve engagement. #McDStories van McDonalds bracht een wervelwind aan commentaar, omdat veel bezoekers van McDonald’s deelden hoe zij ziek waren geworden na het eten bij de fastfoodketen. Na dit fiasco is deze hashtag dan ook omgedoopt tot Bashtag.


Dus: heeft een eigen hashtag zin? Ja. Onder een aantal voorwaarden:

  • Bedenk vooraf wat je doet als je hashtag opblaast, zowel in de positieve als negatieve zin.

  • Check of de hashtag niet door een ander merk gebruikt wordt als ‘eigen hashtag’ en of het niet verkeerd gelezen kan worden. Zo gebruikte Chester Literary Festival #CLitFest. Een epic #fail.

  • Sta open voor engagement en ga in gesprek met volgers die op je content reageren.

Welke hashtags passen bij jou?

De meeste mensen zijn geneigd om extreem populaire hashtags te kiezen. Begrijpelijk. Alleen zijn dit meestal niet de meest efficiënte hashtags, juist omdat iedereen die gebruikt. Hierdoor verdwijnt je post zo onwijs makkelijk in de massa. Instagram raadt daarom aan om een combinatie van populaire en meer niche hashtags te gebruiken, zodat je zowel de massa als de meer specifieke gebruikers bereikt. Als je een travelblogger bent, zou dat betekenen dat je bijvoorbeeld #travel en #travelblogger gebruikt.


Maar, hoe weet je dan welke hashtags bij jou passen? Easy-peezy: kijk wat de concurrentie doet en wat je doelgroep gebruikt. Door deze eens goed te bekijken, krijg je ee goed beeld van wat er speelt in je vakgebied en waar je doelgroep over praat. Door deze hashtags te gebruiken, weet je zeker dat je jouw doelgroep bereikt. Kijk dus eens welke je grootste volgers hanteren en check het gebruik ervan via de zoekfunctie op Instagram. Als je vervolgens naar die pagina gaat, zie je een verzameling van alle posts met die hashtag en weet je meteen welke daaraan gerelateerd zijn.


Dus, nog even alle do’s en don’ts op een rij:

  • Hashtags hebben alleen het gewenste effect als je profiel openbaar is.

  • Een hashtag werkt niet als er spaties, leestekens of speciale karakters tussen zitten.

  • Maak je hashtags niet belachelijk lang; simple, short en snappy werkt goed. Een ingewikkelde hashtag maakt je onvindbaar.

  • Gebruik relevante en specifieke hashtags, zodat je de juiste mensen bereikt. Met een té brede hashtag val je niet op.

  • Denk goed na over het aantal hashtags dat je toevoegt, want het gebruik is per platform allemaal net iets anders. Op een zakelijk platform als LinkedIn wil je bijvoorbeeld niet spammen met een sloot hashtags.

  • Hoofdletters in je hashtag maken ‘m beter leesbaar.

En nu?

#Workworkwork. Kom je er niet uit? We staan klaar om je te helpen. Laat het ons weten via info@timmenpimm.nl

DANZIGERKADE 2A / 1013AP / AMSTERDAM / +31 (0)20 308 03 90